1947 – 2022 Kombajny s vlastným pohonom

Ako nakŕmiť svet

Vývoj kombajnu s vlastným pohonom zmenil spôsob, akým sa živí svet. Kombajny John Deere dnes zbierajú vyše polovice svetovej úrody obilia’. Ich úspech – od modelu 55 až po rad X – je príbehom technických inovácií, ako aj mimoriadne kvalitnej zákazníckej podpory prostredníctvom siete profesionálnych predajcov.

  • 1947 Keď sa to celé začalo

    Konštrukcia stroja John Deere Model 55 bola predchodcom dnešných kombajnov’. Vodič sedí vysoko v strede a má výhľad na podávač a žací val. Motor je umiestnený blízko zadných kolies za vodičom. Zásobník na obilie je v blízkosti prednej nápravy kvôli dodatočnej stabilite, pričom dodatočná hmotnosť na prednej náprave zaisťuje extra trakciu. Riadenie majú na starosti zadné kolesá. Žatva na úrovni okolo 1,6 ha/h v porovnaní s 12 ha/h v prípade modelového radu X zmenila efektivitu zberu.

  • 1970 Pripojenie žacieho valu QuickTach

    Prvotné žacie valy kombajnov boli integrované s podávačom a výmena niekedy trvala aj viac ako hodinu. Kombajny jazdili na pole s nasadeným žacím valom, takže ich šírka v Európe bola obmedzená na 2,55 m. Na kombajnoch 3300-
    7700 sa predstavil systém Quick Tach. To znamenalo, že žacie valy bolo možné ťahať za kombajnom a na poli ich pripojiť behom pár minút. Vďaka tomuto systému bolo možné používať širšie modely s vyššou kapacitou, ktoré v priebehu nasledujúcich 10 rokov zdvojnásobili kapacitu kombajnu.

  • 1982 Rad 1000 s integrovanou kabínou

    Prvé kabíny sa začali objavovať v 60. rokoch minulého storočia ako voliteľná výbava. Mali skutočne základnú konštrukciu, ktorá chránila vodiča pred prachom. Boli však hlučné a za horúcich dní neznesiteľné. Trvalo až do roku 1982, keď kombajny radu 1000 prišli s niečím, v čom by dnešný vodič rozpoznal kabínu’’. Boli tichšie a prepracovanejšie, vybavené aj klimatizáciou a v priebehu nasledujúcich rokov umožnili doplnenie ďalších elektronických systémov.

  • 1996 Prototyp prijímača StarFire

    V polovici 90-tych rokov začala spoločnosť John Deere spolupracovať s laboratóriom prúdového pohonu NASA’ (Jet Propulsion Laboratory) na vývoji systému určovania polohy kombajnov. Vyžadovalo si to investíciu do siete pozemských referenčných staníc, ktoré korigovali chyby satelitného signálu spôsobené ionosférou a inými javmi. Tento prototyp, známy pod názvom ‘zelené vajcia  šunka’, viedol v roku 1998 k uvedeniu prvého systému StarFire s presnosťou 30 cm. Najnovšia evolúcia – prijímač StarFire 7000 – teraz ponúka precízne navádzanie s presnosťou až do 2,5 cm.

1954 Kombajn Hillside

1954 Kombajn Hillside

Samovyrovnávací model 55H využíval odborné znalosti spoločnosti John Deere’ z oblasti kombajnov pre kopcovité oblasti, ktoré vychádzali z modelu ťahaného koňom 36B z roku 1936. Marketingové filmy propagovali mnoho funkcií, ktoré by spoznali aj dnešní vodiči’: posilňovač riadenia s ovládaním ‘jedným prstom’, výkonné kotúčové brzdy a pohon s premenlivou rýchlosťou.

1963 Pásy

1963 Pásy

Prvotné pásy boli vyvinuté zo stavebných strojov. Ich oceľové pláty si vyžadovali pravidelné mazanie a rýchlosť na ceste bola nízka. Tu sa používajú na zber ryže v Taliansku. Využívali známy trojuholníkový profil dnešných pásov. Trvalo viac ako 40 rokov, kým boli dostupné spoľahlivé gumené pásy’.

1992 Prvý hybridný kombajn na svete

1992 Prvý hybridný kombajn na svete

Kombajn CTS (separátor s valcovými hrotmi) využíval veľký valec a konkávnu prednú časť s dvoma rotormi, ktoré zabezpečovali sekundárnu činnosť mlátenia. Až do roku 1996 zostal jediným hybridným kombajnom na svete – vtedy vypršal patent spoločnosti John Deere’’. Kompaktná, úzka karoséria zaisťovala výnimočnú priechodnosť a stále sa predáva v Ázii, kde slúži na zber ryže.

1999 Displej Greenstar 1

1999 Displej Greenstar 1

Vďaka funkcii Parallel Tracking sa vodič musel veľmi sústrediť, aby udržal kombajn v stredovej línii. Až systém AutoTrac v roku 2002 priniesol skutočné navádzanie bez asistencie rúk’. Displej tiež využíval softvér Harvest Monitor a Yield Mapping, pričom mnohé sa dodnes používajú.

2006 Modulárna telematická brána

Prvé flotily kombajnov používali vlajky, ktorými signalizovali potrebu vyloženia. Potom prišli krátkovlnné rádiá a mobilné telefóny. MTG je najväčšia inovácia v oblasti zberu za posledných 20 rokov. Údaje o výkone a polohe stroja sa prenášajú v reálnom čase kvôli monitorovaniu na diaľku. Takto sa mení plánovanie práce, logistika zberu a mnohé ďalšie funkcie’.

2010 Polmiliónty kombajn

2010 Polmiliónty kombajn

Greg Briggs zo spoločnosti Cisco v štáte Illinois prevzal 20. mája 2010 polmiliónty kombajn John Deere 9870 STS. Systém separátorov s jedným prstom bol hlavným odklonom od tradičného systému vytriasadiel a je taký úspešný, že dodnes sa používa v kombajnoch radu S’ – najpopulárnejších kombajnoch na svete.

  • 1947 – Model 55

  • 1964 – 330/430

  • 1964 – 530/630/730

  • 1972 – Rad 900/905

  • 1987 – Rad 1100

  • 1992 – Rad 2000

  • 1998 – Rad CTS

  • 2007 – Rad T

  • 2007 – Rad S

  • 2020 – Rad X